Ken je dat? Van die herhalende situaties met pa, ma of collega? Daar gaat hij of zij weer, en jij denkt al gauw: laat maar, je begrijpt mij niet. Je denkt wijs te zijn door niks te zeggen, maar dat is niet waar. De onderliggende frustratie blijft en dat werkt door in de samenwerking.
Verandering doet volgen
Patronen die in het privéleven spelen, sijpelen ook door op je werk. En als ergens privé en zakelijk samenkomen, dan is het wel binnen een familiebedrijf. Quint Menken vertelt hoe hij de valkuilen in de communicatie met zijn vader heeft gedraaid door het 1-op-1 Leadership of the Heart programma te volgen. Door zelf te veranderen, veranderde zijn vader als vanzelf mee. Een verademing voor hun verbinding en de resultaten in het bedrijf.
“We zijn beter gaan praten, en dat is uiteindelijk ook belangrijk om je projecten tot een goed einde te brengen.”
Nieuwsgierig naar wat hij heeft geleerd? Bekijk de video.
Doe de 5×5: kort en krachtige tip
Een tip die ik je sowieso kan geven is, als je wil praten over dingen waar je anders niet zo snel over praat, doe dat dan vanuit kalmte en kracht. Hoe doe je dat? Een pragmatische, snelle manier om dat te doen is de 5×5-ademhalingsoefening.
- Adem vijf seconden in
- Houd je adem vijf seconden vast
- Adem vijf seconden uit
- En doe dit vijf keer
Je zult merken dat je lichaam kalmer wordt en daarmee je gedachten, en dat je rustiger een gesprek voert. Probeer het zelf. Doe de 5×5 en baadt het niet dan schaadt het zeker niet. Jezelf duidelijk uitspreken, verdiept de verbinding en versoepelt de samenwerking.